Néhány évvel ezelőtt kaptunk egy megbízást, hogy vizsgáljuk meg, társadalmi-gazdasági szempontból indokolt lenne-e, ha az ötös metró megépülése során a Margit-szigeten is létesülne megálló. (Ötös metrónak azt a tervet szokás hívni, amely egy, a pesti belváros alatt fúrandó alagúttal kötné össze a szentendrei, a csepeli és a ráckevei hévvonalakat: nyomvonala nagyjából a Szent István park és a Kolosy tér között metszené a Margit-szigetet.)
Az ötös metró tervezése annak rendje és módja szerint elhalt, az akkori munkánknak mégis van egy érdekes tanulsága, ugyanis hamar rájöttünk, hogy az eredeti kérdésre nem igazán lehet hagyományos, költség-haszon alapú közgazdasági vizsgálatokkal választ adni. A Margit-sziget megközelítésének (és használatának) problémái ugyanis jóval mélyebben fekszenek, minthogy egy metróállomás kezelni tudná.
Baranyai Zsolt teljes cikke elérhető a Portfolio honlapján, ezen a linken keresztül, PDF formátumban pedig ide kattintva érhető el.
Fotó: Getty Images
Legutóbbi hozzászólások