A HÉTFA Kutatóintézet A kis- és középvállalkozók kiszolgáltatottságát és alkupozícióját meghatározó tényezők címmel készített kutatást a Gazdasági Versenyhivatal megbízásából.

A kutatás a magyarországi kis- és középvállalkozások piaci pozícióját és alkupozícióját meghatározó tényezőket vizsgálta az élelmiszeriparban és a turizmusban. Az elemzés elsősorban kis- és középvállalkozások tulajdonosaival, vezetőivel és érintett szakértőkkel készült interjúkra támaszkodott.

Kutatásunk szerint a vállalkozások alkupozícióját leginkább a vállalkozások mérete, illetve a termékek és szolgáltatások egyedisége határozza meg. Eredményeink arra utalnak, hogy a vállalkozások közötti alkuk nemcsak az árról szólnak, hanem a szolgáltatások minőségéről, rugalmasságáról is. Az üzleti megegyezés jellemzői és koreográfiája iparáganként és piaconként jelentősen eltér. Habár a technológiai fejlődés (elsősorban az internetes platformok) nagyban átalakítják a megállapodások folyamatát, a személyes tényezők szinte minden esetben erősen hatnak az alku jellegére, tartalmára.

A teljes tanulmány ide kattintva érhető el.