Nemzetközi projektek

Nemzetközi érdeklődés középpontjában az RM Framework első nyilvános eseménye Budapesten

Nemzetközi érdeklődés középpontjában az RM Framework első nyilvános eseménye Budapesten

 A HÉTFA Kutatóintézet szervezésében zajlott az RM Framework projekt első nemzetközi nyilvános eseménye, amely a kutatásmenedzsment szakma jövőjét és közös európai kereteit állította a középpontba. A HÉTFA számára a kutatásmenedzsment kiemelt terület, hiszen az intézet több mint egy évtizede aktívan dolgozik azon, hogy erősítse a nemzetközi kutatási együttműködésekben való részvételt és támogassa a kutatásmenedzsmentben dolgozó szakemberek képzését, szakmai fejlődését és elismerését.

 

A Horizont Europe keretében megvalósuló RM Framework projekt 2025 októberében fontos mérföldkőhöz érkezett: a kétnapos budapesti eseménysorozat keretében a konzorcium tagjai előbb a projekt közgyűlésén és a pilot partnerek találkozóján vettek részt, majd október 22-én az Európa Pontban megrendezett első nyilvános eseményen mutatták be a projekt eredményeit.

A rendezvény célja az volt, hogy szélesebb szakmai közösség – kutatásmenedzserek, trénerek, szakpolitikai és intézményi képviselők – számára mutassa be a projekt vízióját és első eredményeit, valamint fórumot teremtsen a kutatásmenedzsment képzések jövőjéről szóló párbeszédhez. A mostani eseményen több mint 80 résztvevő volt jelen a helyszínen és online, Európából és az Egyesült Államokból.

A HÉTFA ügyvezető igazgatója, Balás Gábor megnyitó beszédében felidézte, hogyan vált a kutatásmenedzsment az elmúlt évtizedben Európa-szerte elismert szakmává:

„Tíz évvel ezelőtt a kutatásmenedzsment szakma alig volt ismert Európában, ma pedig már európai szakpolitikai szinten is megjelenik. A HÉTFA maga is részese volt ennek a fejlődési folyamatnak – a foRMAtion projekt elindításával például egy olyan kezdeményezést hoztunk létre, amely egyetemi hallgatókat készít fel kutatásmenedzseri pályára. Ez a projekt Európa-szerte zászlóshajó kezdeményezéssé vált.”

A beszédben kiemelte, hogy a HÉTFA számos nemzetközi együttműködésben vesz részt, amelyek célja a kutatásmenedzsment kapacitásainak bővítése.

„Fontosnak tartjuk a Visegrádi és a Nyugat-Balkáni országok kutatásmenedzsereinek összekapcsolását, valamint a közös szakmai fejlődés támogatását. Hasonlóan jelentős számunkra a MAPIT projekt, amelyben török, finn és holland partnerekkel együtt dolgozunk azon, hogy növeljük az EU kutatási és innovációs programjaiban való részvételt.”

Az esemény kiemelt programjai között szerepeltek az európai kutatásmenedzsment szakpolitikai fejleményeiről szóló előadások, valamint az SRAI és az ARMS nemzetközi szervezetek szakértőinek hozzájárulásai. A nap zárásaként a panelbeszélgetés során európai szervezetek képviselői egyetértettek abban, hogy a jövő kutatásmendzser képzési keretrendszerének rugalmasnak, átláthatónak és konzisztensnek kell lennie, elősegítve a mobilitást, a tudásmegosztást és a szakmai elismerést.

A rendezvény prezentációi itt érhetők el, a teljes esemény felvétele pedig megtekinthető az EARMA YouTube-csatornáján.
További információ az RM Framework projektről: www.rm-framework.eu.

II. Tapasztalatok megosztása – PRODUCTION³ disszeminációs esemény Algésben

II. Tapasztalatok megosztása – PRODUCTION³ disszeminációs esemény Algésben

A PRODUCTION³ a Kreatív Európa program által társfinanszírozott együttműködés, amelynek célja új, kutatásalapú megközelítések kidolgozása a kulturális szektor közönségkapcsolatainak erősítésére. A projektet a Művészetek Völgye Fesztivál vezeti, az Artemrede és az ArtLink partnerségével, és arra vállalkozik, hogy a művészek, a befogadó intézmények és a közönség közösen teremtsenek újfajta kulturális értéket. A HÉTFA Kutatóintézet kutatási partnerként vesz részt a projektben: összehasonlító felméréseket és elemzéseket végez a résztvevő országokban, feltárva a közönség viselkedésében és elvárásaiban bekövetkező változásokat. Ennek az evidencia-alapú megközelítésnek köszönhetően a PRODUCTION³ során kialakított művészeti és szervezési gyakorlatok valódi szükségletekre reagálnak egy átalakuló kulturális környezetben.  

2025. október 22-én 19:30-kor a Palácio dos Anjos adott otthont a dis-place esti, nyilvános előadásának, amelyet korábban egy délelőtti, középiskolásoknak szóló bemutató előzött meg. Míg a délelőtti alkalom az Escola Profissional Valdorio diákjainak adott lehetőséget arra, hogy közvetlenül is felfedezzék az előadás terét és alkotói folyamatát, az esti program szélesebb közönséget szólított meg: Oeiras városából érkező látogatókat, az Artemrede szervezet tagjait, helyi kulturális szakembereket és érdeklődő lakosokat. Az így kialakult sokszínű közönség eltérő tapasztalatokkal és nyitottsággal érkezett a kortárs részvételi művészeti darabra.

Az előadást követően a HÉTFA Kutatóintézet által szervezett disszeminációs eseményen a szerb Studio 6 alkotócsoport, a portugál művészek – Marta Carreiras és Martim Rodrigues –, az Artemrede képviselői, valamint a közönség tagjai osztották meg gondolataikat a produkcióról és a PRODUCTION³ projekt tágabb céljairól.

A program egy kutatási eredményeket bemutató előadással kezdődött, amely a három országban – a Magyarországon, Portugáliában és Szerbiában – zajló közönségkutatás tapasztalatait foglalta össze. A kutatás azt vizsgálja, hogyan változnak a kulturális élményekkel kapcsolatos elvárások, és hogy mit értékel a közönség a leginkább. A kezdeti eredmények azt mutatják, hogy az érzelmi bevonódás, a jelentéskeresés és a kapcsolódás továbbra is meghatározóak. A részvétel ugyan sokak számára vonzó, de csak akkor, ha az önkéntes, világosan keretezett, és lehetőséget ad az egyéni komfortszint kiválasztására. Van, akinek a csendes megfigyelés is teljes értékű élmény, míg mások számára az aktív bevonódás ad lehetőséget a mélyebb kapcsolódásra.

A kerekasztal-beszélgetés során a résztvevők arra reflektáltak, hogyan formálódott a szerb művészek által létrehozott dis-place című produkció a különböző közönségek jelenlétében. A Studio 6 tagjai kiemelték, hogy nem a nemzeti háttér volt a meghatározó különbség a szerbiai és portugáliai előadások között, hanem a generációs különbségek: míg Szerbiában vegyes korosztály volt jelen, Portugáliában főként fiatal felnőttek és kamaszok vettek részt az előadásokon. Ez nemcsak a befogadást, hanem az előadás utáni közös tevékenységek dinamikáját is alakította.

A portugál művészek a projektben megvalósult mentorálás és együttműködés jelentőségét emelték ki, amely lehetővé tette a kísérletezést, és erős szakmai kapcsolatok kialakulását segítette az Artemrede önkormányzati hálózatán belül. Az Artemrede képviselői kiemelték, hogy a központi témák – például a mentális egészség, a valahová tartozás vagy a kiszolgáltatottság – különösen mély és személyes kapcsolatot teremtettek a nézőkkel.

A beszélgetés során közös felismerésként fogalmazódott meg, hogy a részvételi előadóművészet nem megvalósítható egyetlen formában. A PRODUCTION³ ereje abban rejlik, hogy többféle belépési pontot kínál: a megfigyeléstől a tér aktív használatáig, az eszközök kipróbálásától a közös alkotásig.

Az algési esemény jól tükrözte a PRODUCTION³ projekt alapvető célját: közelebb hozni egymáshoz az alkotókat, a szervezőket és a közönséget, teret adva a tapasztalatok megosztásának és a kölcsönös tanulásnak. A projekt zárószakaszában a főbb eredmények és tanulságok egy átfogó kutatási jelentésben lesznek összegyűjtve, amelyet 2025 végén tesz közzé a konzorcium.

Fotók: Paulo Martins, Artemrede

A PROFEEDBACK COST Action véget ért, de a szakmai közösség tovább épül

A PROFEEDBACK COST Action véget ért, de a szakmai közösség tovább épül

Négy évnyi közös munka, tanulás és tudásmegosztás után 2025. október 17-én befejeződött a HÉTFA Kutatóintézet által vezetett Profeedback COST Action, amely maradandó szakmai közösséget formált az európai szakpolitikai értékelők körében.

A PROFEEDBACK célja az volt, hogy közös platformot teremtsen kutatók, döntéshozók és értékelési szakemberek számára, előmozdítva a tudásmegosztást és a bizonyítékokon alapuló döntéshozatalt.

Az évek során a kezdeményezés egy valódi európai szakmai közösséget formált, ahol a résztvevők párbeszéd és tapasztalatcsere révén gyarapították tudásukat és szakmai kapcsolataikat. A projekt számos együttműködési lehetőséget kínált: a munkacsoportok, konferenciák, képzések, webináriumok, közös publikációk és mobilitási programok teret adtak az aktív részvételnek és a szakmai fejlődésnek. A HÉTFA Kutatóintézet nem csak koordinálta a projektet, de értékelési szakértői aktív tagjai is voltak a közösségnek, így számos a projekt keretében készült policy brief és tanulmány szerzői között is megjelentek, amelyek elérhetők a projekt honlapján az érdeklődők számára.

Bár a projekt hivatalosan lezárult, a Profeedback szakmai közösség továbbra is aktív marad. A tagok új közös kutatások, pályázatok, publikációk és rendszeres webináriumok előkészítésén dolgoznak.

Kollégáink részt vettek az ESIRA projekt negyedik találkozóján Lengyelországban

Kollégáink részt vettek az ESIRA projekt negyedik találkozóján Lengyelországban

Lengyelországban, a Bieszczady-hegységben szervezték meg az ESIRA (Enhancing Social Inclusion in Rural Areas) Horizont Európa projekt negyedik személyes találkozóját 2025. október 15-17. között. Az esemény házigazdája a lengyel European Rural Development Network (ERDN) volt, a résztvevők pedig Spanyolországból, Olaszországból, Magyarországról, Szerbiából, Norvégiából, Litvániából és Franciaországból érkeztek.

Az ESIRA projekt célja a vidéken élő, marginalizált helyzetben lévő társadalmi csoportok megerősítését célzó innovatív kezdeményezések támogatása, különös tekintettel a vidéki közösségek bevonásával történő munkára. A projektben megvalósuló személyes találkozók értékes lehetőséget kínálnak a jó gyakorlatok megosztására és a helyi vidéki közösségek sajátos igényeinek alaposabb megértésére. A Burgosi Egyetem által koordinált ESIRA projektben a HÉTFA Kutatóintézet partnerként vesz részt.

A mostani találkozón sor került a projekt következő lépéseivel kapcsolatos megbeszélésekre, interaktív workshopokra, valamint tereplátogatásokra is. A résztvevők megismerhették a Bieszczady régió különböző szociális gazdasági kezdeményezéseit, amelyek sikeresen ötvözik a közösségi részvételt a  fenntartható fejlődéssel. A tereplátogatások során a partnerek olyan szervezeteket kerestek fel, amelyek a kulturális örökség, az oktatás, a turizmus és a vidéki nők támogatásának területén aktívak, például Olszanica önkormányzatát, a Bieszczady Kulturális Örökség Központot, az „Arm in Arm” Alapítványt, a Przełączenie Egyesületet, valamint a „Babiniec – Czarna és barátai” Egyesületet. A program során a partnerek találkozhattak továbbá a projekt révén megalakult Helyi Akciócsoportok és Többszereplős Platformok (MAP) tagjaival is. A többszereplős platformok a helyi közösség munkáján keresztül kulcsfontosságú szerepet játszanak a helyi társadalmi innovációk előmozdításában és a szociális gazdasági kezdeményezések megerősítésében az összes partnerországban.

Művészet és tanulás: a diákok tapasztalatai a „dis-place” című előadással a PRODUCTION³ projekt keretében

Művészet és tanulás: a diákok tapasztalatai a „dis-place” című előadással a PRODUCTION³ projekt keretében

2025. október 22-én Algésben került bemutatásra a dis-place című előadás, amit a szerb Collective Studio 6 készített a PRODUCTION³ projekt keretében. Az előadás során a portugál TDGO23 diákjai egy élő és folyamatosan fejlődő műalkotás középpontjába kerülhettek.

A PRODUCTION³ projekt a Kreatív Európa finanszírozásában, a Művészetek Völgye Fesztivál koordinálásával, az Artemrede egyesület (Portugália), az ArtLink Fesztivál (Szerbia) és a HÉTFA Kutatóintézet közreműködésével valósul meg, melynek fő célja, hogy kísérletezzen, valamint újragondolja a közönség és a művészet viszonyát azáltal, hogy erősíti a kapcsolatokat az alkotók, a kulturális rendezvények szervezői és a közönség között. A projekt keretében alkalmazott innovatív alkotási modellek és közönségközpontú előadások fejlesztése révén a projekt azt vizsgálta, hogy hogyan alakíthatja át a részvétel mind a művészi folyamatokat, mind a közönség élményét az előadások során.

A szerb művészek dis-place című darabja jól példázza ezt a törekvést. Az interdiszciplináris előadás feloldja a művészi szerepek és műfajok közötti határokat: két zenész, egy író-dramaturg és egy vizuális művész túllépnek saját területeiken, hogy felfedezzék és kipróbálják egymás művészi gyakorlatait. Emellett a darab során a közönség nem csak megfigyelőként vesz részt, hanem a művészek arra is meginvitálják őket, hogy az egyes hangokat, mozgásokat és a közös teret kifejezési és történetmesélési eszközökként éljék meg, és szabadon alakítsák ki a produkció saját értelmezését.

A TDGO23 diákjai számára ez a tapasztalás sokkal több volt, mint egy tanórai tevékenység – derült ki írásos gondolataikból. Tanáraik irányításával szabadon felfedezték az előadói teret, megismerkedtek a hangszerekkel és a különböző anyagokkal, melyeket a művészek használtak, valamint közelről tapasztalhatták meg az alkotási folyamatot. Személyes gondolataik rávilágítanak arra, hogy a közvetlen részvétel hogyan alakíthatja át a fiatal közönség és a kortárs művészet közötti kapcsolatot:

„Olyan volt, mintha egy álomba lépnénk, ahol a test és a hang új nyelveket beszél.” – Maria

„Rájöttem, hogy a művészetet nem érteni kell, hanem érezni.” – Tomás

„Csodálatos volt felfedezni a hangszereket olyan volt, mintha mi magunk is alkottunk volna.” Lara

Ezek a gondolatok jól példázzák a részvételi előadások potenciálját: a művészet nem kell, hogy távoli és megközelíthetetlen legyen, hanem ehelyett egyaránt lehet mélyen személyes és könnyen  hozzáférhető is.

A konzorcium kutatási partnereként a HÉTFA továbbra is támogatja az összes projekttevékenységet azáltal, hogy értékeli a közönség és művészek perspektíváit, és olyan betekintéseket gyűjt, amelyek a szélesebb kulturális ökoszisztémának is hasznára válhatnak. Az olyan előadások, mint a dis-place, értékes ismereteket nyújthatnak abban, hogy hogyan fejlődhetnek a művészeti gyakorlatok az empátia, a kapcsolatok és a közös kreativitás által a különböző közönségcsoportok között.

A PRODUCTION³ 2025 végén zárul a kutatási eredmények és projekt fő tanulságainak bemutatásával, megerősítve az eredeti közös célt: a művészek, a szervezők és a közönség közötti kapcsolatok innovatív módon történő szorosabbá tételét.

Fotó: Forró Krisztina – HÉTFA Kutatóintézet

STREAM IT 3. szakpolitikai webinárium – Intézményi változások ösztönzése a STEM területén: jó gyakorlatok az inkluzív felsőoktatásért és kutatásért

STREAM IT 3. szakpolitikai webinárium – Intézményi változások ösztönzése a STEM területén: jó gyakorlatok az inkluzív felsőoktatásért és kutatásért

A STREAM IT projekt harmadik szakpolitikai webináriumának szervezői közös gondolkodásra hívják fel az érdeklődőket a STEM (természettudomány, technológia, mérnöki tudományok és matematika) jövőjéről – és arról, hogyan tehetjük azt valóban befogadóvá, biztosítva az esélyegyenlőséget. A HÉTFA Kutatóintézet által koordinált STREAM IT Horizont Európa projekt célja, hogy megoldásokat találjon a tudományos-technológiai tudományágak (STEAM) oktatásában, kutatásban és innovációban fennálló tartós nemi egyenlőtlenségek enyhítésére.

A „Driving institutional change in STEM: Best practices for inclusive higher education and research” című, angol nyelvű eseményt 2025. november 6-án (11:00-12:00) rendezzük meg. Natalia Calavita (EIT RawMaterials), Eva María García Terceño (Universidad de Burgos) és Anietta Weckauffm (Universtät Stuttgart) bemutatják a nemi esélyegyenlőségi tervek (GEP) és a nemi esélyegyenlőség szempontjait figyelembe vevő költségvetés-tervezés módszereit. A meghívott szakértők bemutatják, hogyan illeszkednek ezek a megközelítések az Európai Unió szakpolitikai keretébe, és miként segíthetik elő a hosszú távú szervezeti változásokat.

A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Regisztrálni ezen a linken tudnak.

Policy Forum II – Duna Régió Stratégia a fiatalok mentális egészségéért az oktatásban

Policy Forum II – Duna Régió Stratégia a fiatalok mentális egészségéért az oktatásban

A MEET projekt célja, hogy javítsa a fiatalok mentális egészségét az oktatási rendszerekben a Duna Régióban, különösen a hátrányos helyzetű fiatalok támogatására fókuszálva. A projekt hidat épít döntéshozók, iskolák és civil szervezetek között, hogy inkluzívabb és támogatóbb tanulási környezetek jöhessenek létre.

A projektben elkészült a „Duna Régió Stratégia a fiatalok mentális egészségéért az oktatásban” első tervezete, amely egy közös regionális szakpolitikai keretben ajánlásokat fogalmaz meg az oktatási rendszerek mentális egészségre való felkészítésének erősítésére.

A Policy Forum célja:
– a stratégia tervezetének bemutatása,
– szakértői visszajelzések gyűjtése,
– a transznacionális politikai elfogadás előkészítése, hogy a dokumentum alkalmazható legyen nemzeti és helyi szinten is.

 Időpont: 2025. október 30. (csütörtök), 14:00–15:30 CET
Platform: Zoom (online, angol nyelvű esemény)

Az eseményen való részvétel regisztrációhoz kötött, amelyet az alábbi linken tudnak megtenni:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc3Byu8Wy7-46CRA7heh66WeIl_o6AV6J2ZPQwxwgbBPtmLDA/viewform?usp=header

 

Meghívó a STREAM IT Inspirációs Hub November 6-i webináriumára

Meghívó a STREAM IT Inspirációs Hub November 6-i webináriumára

A HÉTFA Kutatóintézet által koordinált STREAM IT Horizont Európa projekt célja, hogy megoldásokat találjon a tudományos-technológiai tudományágak (STEAM) oktatásában, kutatásban és innovációban fennálló tartós nemi egyenlőtlenségek enyhítésére. A STREAM IT Inspirációs Hub november 6-i webináriumán előadóink arra a kérdésre adnak választ, hogy a tanárok hogyan tudnak több kreativitást, inspirációt és innovációt vinni a tanításba. Két előadónk bemutatja, hogyan működik a STEAM a gyakorlatban:

Dr. Paszternák András – Csodák Palotája élményközpont tudománykommunikációs vezetője, a Lauder Javne Iskola Multiverzum Innovációs Tér (MIT) Diáklabor szakmai vezetője

Előadásában megosztja tapasztalait, miként formálódott egy országosan egyedülálló STEAM-oktatási program a Lauder Iskolában, és hogyan vezetett az út a STEAM-napok és rendhagyó tudományos programok szervezésétől egy, az energia, a mesterséges intelligencia és az űrkutatás témáját bemutató Diáklabor létrehozásáig. Szó lesz a sikerekről, a tanulási folyamatban rejlő lehetőségekről, valamint azokról a kihívásokról, amelyekkel egy ilyen komplex program működtetése során szembe kell nézni.

Dr. Réthi-Nagy Zsuzsánna – tudománykommunikátor, az Együtt a Tudományért Egyesület (SCUP) vezető mentora
Előadásában bemutatja, hogyan működik a SCUP élményalapú pedagógiai módszer, amelyben a diákok valós tudományos problémák megoldásán dolgoznak, kreatív ötleteiket pedig kiselőadásban mutatják be. A program fejleszti a projektalapú gondolkodást, a csapatmunkát, a problémamegoldó és előadói készségeket, miközben inspirálja a fiatalokat a STEAM területek iránt.

Az eseményt online rendezzük meg Zoomon keresztül, 2025. november 6-án, 16:00-17:30 között. A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Regisztrálni ezen a linken tudnak.

Európai együttműködés az értékelés fejlesztéséért – a Profeedback eredményei nyilvánosan is elérhetők a honlapon

Európai együttműködés az értékelés fejlesztéséért – a Profeedback eredményei nyilvánosan is elérhetők a honlapon

Végéhez közeledik a HÉTFA Kutatóintézet által koordinált Profeedback COST Action, amely azt célozta, hogy a szakpolitikaértékeléssel foglalkozók európai együttműködésének megerősítésével erősítse a szakpolitikai értékelés szerepét Európában, és elősegítse, hogy a döntéshozatal minden szinten megalapozottabb, átláthatóbb és hatékonyabb legyen. A négy éven át tartó, több mint negyven ország majdnem háromszáz szakértőjét összefogó együttműködés során kutatók, értékelők és döntéshozók közösen dolgoztak azon, hogy fejlesszék az értékelési kultúrát, és előmozdítsák a bizonyítékokon alapuló szakpolitika-alkotást.

Mostanra a projekt legfontosabb szakmai eredményei – köztük tanulmányok, konferenciakötetek, képzési anyagok és szakpolitikai ajánlásokmindenki számára elérhetők a Profeedback honlapján.

  • Szakpolitikai összefoglalók (policy briefek) – rövid, közérthető anyagok, amelyek a döntéshozók számára foglalják össze a legfontosabb megállapításokat és javaslatokat.
  • Tudományos publikációk gyűjteménye – amelyek az értékelési gyakorlatokhoz kapcsolódó kutatási eredményeket mutatják be.
  • Profeedbook kötetek – a kilenc nemzetközi konferencia anyagait bemutató e-könyvsorozat, amely átfogó képet ad az európai értékelési gyakorlatokról.
  • Profeedcourse-oktatóanyagok: a négy nemzetközi képzés (Training School) tananyagai, amelyek az értékelés elméletét és gyakorlatát kötik össze.
  • Webinárium-sorozat: három online esemény, amelyek az értékelés módszertani és gyakorlati kihívásait dolgozzák fel.

A legfrissebb policy briefek olyan aktuális témákat járnak körül, mint a fiatalok zöld foglalkoztatási lehetőségei és digitális készségei, az energiahatékony épületfelújítások társadalmi-gazdasági hatásai, a női vállalkozók támogatása, a részvételi értékelés szerepe, valamint a felsőoktatási intézmények hozzájárulása a fenntartható fejlődéshez – kiegészítve a korábbi évek szakpolitikai összefoglalóit.

A projekt lezárulásához közeledve a Profeedback továbbra is élő szakmai közösségként működik, amely összeköti a kutatói, közigazgatási, üzleti és civil szereplőket annak érdekében, hogy együtt fejlesszék az értékelési gyakorlatokat és hozzájáruljanak a megalapozottabb, hatékonyabb szakpolitikák kialakításához.

A projekt eredményei nem csupán a tudásmegosztást és a szakmai párbeszédet ösztönzik, hanem konkrét eszközöket kínálnak azoknak, akik szeretnék a szakpolitikai döntéseket megalapozottabbá, igazságosabbá és hatékonyabbá tenni.
A PROFEEDBACK közösség munkája így továbbra is hozzájárul ahhoz, hogy a jó szakpolitikai döntések valóban a tudáson és az értékelésen alapuljanak.

2025. október 21-én tartjuk a STREAM IT Inspirációs Hub harmadik webináriumát

2025. október 21-én tartjuk a STREAM IT Inspirációs Hub harmadik webináriumát

A STREAM IT Inspirációs Hub őszi webinárium-sorozatának harmadik állomása 2025. október 21-én, kedden 16:00 és 17:30 között lesz. A HÉTFA Kutatóintézet által koordinált STREAM IT Horizont Európa projekt célja, hogy megoldásokat találjon a tudományos-technológiai tudományágak (STEAM) oktatásában, kutatásban és innovációban fennálló tartós nemi egyenlőtlenségek enyhítésére. A STREAM IT projekt keretében megvalósuló Inspirációs Hubról erre a linkre kattintva tudhat meg többet.

Meghívott előadónk Réti Mónika, biológia-kémia szakos középiskolai tanár, aki 2008 óta több mint 30 nemzetközi STEM projektben vett részt megvalósítóként, szakértőként, külső és belső értékelőként, szakpolitikai tanácsadóként, valamint kutató-elemzőként is. Számos program ötletgazdája, megvalósítója. Jelenleg Vácon tanít, általános és középiskolában is.

A webinárium fókuszában ezúttal a tanárok lesznek. A pedagógusok a tanulási folyamat kulcsszereplőiként olyan értékeket és viszonyulási módokat közvetítenek, amelyek meghatározzák a tanulók hozzáállását, motivációját. A rejtett tantervek azonban sokszor az elérni kívánt hatás ellenében dolgoznak. Hogyan lehet tudatos tervezéssel az inkluzív STEAM tanulást segíteni? Az előadásban ezekről mutatunk be néhány nemzetközi kutatási adatot, továbbá számos jó gyakorlatot és bevált ötletet, kiemelten a Nők a Tudományban Egyesület tevékenységeiből.

Az eseménybe Zoomon lehet bekapcsolódni. A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, melyet az alábbi linken lehet megtenni:

https://us02web.zoom.us/webinar/register/WN_Y9eII2OtSFGySNjyRo6UUA

Elérhetővé váltak a 9. PROFEEDBACK konferencia anyagai

Elérhetővé váltak a 9. PROFEEDBACK konferencia anyagai

Nagy sikerrel zajlott le a nyáron a HÉTFA Kutatóintézet által szervezett 9. Profeedback Konferencia, amelyen az oktatáshoz és ifjúságpolitikához kapcsolódó értékelési tapasztalatokat osztották meg Európa számos országának értékelői és amelynek anyagai mostantól elérhetővé váltak a PROFEEDBACK Cost Action honlapján. A konferenciáról, amely 2025. június 18–19-én Budapesten került megrendezésre az Európai Értékelési Társaság is beszámolt a honlapján, összefoglalva a rendezvény főbb tanulságait és üzeneteit.

A Profeedback COST Action honlapján elérhetővé vált anyagok tartalmazzák többek között a konferencián bemutatott tanulmányokból összeállított Profeedbook10-ot, a rendezvény legfontosabb üzeneteit és tanulságait bemutató két videóinterjút, valamint a nyitóelőadások és prezentációk anyagait, a poszter-prezentációkat, és a konferenciáról szóló visszatekintő videót is.

Míg a Profeedbook10 olyan kutatási eredményeket és jó gyakorlatokat mutat be, amelyek kézzelfogható támpontot nyújtanak az ifjúságpolitika és az oktatás területén dolgozó szakemberek számára, addig a két videóinterjúban nemzetközi szakértők fejtik ki véleményüket arról, miért tekinthető az értékelés a szakpolitikai siker egyik alapfeltételének. Az interjúk első része arra fókuszál, miként alakíthatók a szakpolitikai elképzelések tényleges társadalmi hatássá, míg a második rész azokat a gyakorlati nehézségeket tárja fel, amelyekkel a döntéshozók és a szakemberek a megvalósítás során találkoznak – a politikai korlátoktól a kutatás és a gyakorlat közötti szakadékig. A kiemelt előadások anyagaiban elérhetővé váltak olyan neves szakértők prezentációit, mint Nial O’Higgins az ILO foglalkoztatáspolitikai elemzője, Rafael De Hoyos a Világbank európai programjának programvezetője vagy Andreas Schleicher az OECD oktatáspolitikai igazgatója.

Az interjúkban a fent említett szervezetek képviselői mellett, a HÉTFA Kutatóintézet, illetve az Európai Értékelési Társaság szakértői valamint számos európai akadémiai intézmény kutatója is megszólal.

Sevillában zárult a RE-FEM projekt: bemutatásra került a női vállalkozók támogatását szolgáló szakpolitikai tanulmány

Sevillában zárult a RE-FEM projekt: bemutatásra került a női vállalkozók támogatását szolgáló szakpolitikai tanulmány

A HÉTFA Kutatóintézet által koordinált RE-FEM (Upskilling pathways for REsiliency in the post-Covid era for FEMale Entrepreneurs) projekt végével rendeztük meg a “Női vállalkozók: tudástól a cselekvésig” című záró rendezvényt 2025. október 1-jén (10:30 – 13:30) Sevillában, a Marqueses de La Algaba Palotában. Az Andalúcia Emprende által megrendezett eseményen közel 200-an vettek részt. A záró rendezvényen politikai döntéshozók, kutatók, üzleti támogató szakemberek és női vállalkozók gyűltek össze, hogy megvitassák a mai női vállalkozókat leginkább érintő témákat, valamint a projekt eredményeit és hatásait.

Az eseményt Francisco Javier González Navarro, az andalúziai kormány Vállalkozásösztönzési és Továbbképzési Főigazgatójának nyitotta meg. Ezt követően Dr. Oborni Katalin, a HÉTFA Kutatóintézet vezető projektmenedzsere és a RE-FEM projekt koordinátora prezentálja a projekt legfontosabb eredményeit. Nadia Calviño, az Európai Beruházási Bank elnöke üdvözölte a résztvevőket. Nadia Calviño inspiráló beszédében kiemelte, hogy a nők jogainak erősítése nemcsak igazságosság kérdése, hanem a haladás, a stabilitás és a jólét előmozdításának katalizátora is.

Veronika Blizman Servilová (Slovak Business Agency) bemutatta a RE-FEM projekt keretében kidolgozott online tanfolyamot, amely a vállalkozónők készségeinek és rezilienciájának fejlesztését célozza. Daniela Kuzmanović (Institute Mihajlo Pupin) ismertette a frissen megjelent Záró Szakpolitikai Tanulmányt, amely átfogó képet ad a női vállalkozások helyzetéről a projekt hét partnerországában (Bulgária, Spanyolország, Szlovákia, Magyarország, Szerbia, Románia, Finnország). A tanulmány bevált jó gyakorlatokat mutat be és ajánlásokat fogalmaz meg a nemzeti és uniós döntéshozók számára. Célcsoportjai többek között:

  • Politikai döntéshozók, akik számára az eredmények hasznosak lehetnek a nőivállalkozókat támogató intézkedések fejlesztéséhez.
  • Oktatók, akik az elemzésből megismerhetik a képzési igényeket és hatékony módszereket.
  • Női vállalkozók, akik számára a partnerországok tapasztalatainak összefoglalója inspirációt és gyakorlati útmutatót kínál saját vállalkozásuk fejlesztéséhez.

Az előadások sorát Anna Häggblom (Finnország) mesterséges intelligencia tanácsadó és TEDx-előadó „Mesterséges intelligencia és női vállalkozók: új kihívások útvesztőjében” című előadása zárta. Az esemény második felében két kerekasztal-beszélgetés következett a napirenden, angol, illetve spanyol nyelven. A kerekasztal-beszélgetésekről való részletes beszámolót ezen a linken érhetik el angol nyelven.

Az ERASMUS+ támogatásával megvalósuló RE-FEM projekt konzorciuma a publikus záró eseményt követően Sevillában tartotta meg a projekt partnerek utolsó személyes értekezletét is. Az értekezleten áttekintésre kerültek a projekt zárásával kapcsolatos teendők, beleértve azokat a célkitűzéseket és intézkedéseket, amelyek által a projekt során kidolgozott eredmények továbbra is széles körben elérhetőek lesznek az érintettek számára. A női vállalkozók támogatásával kapcsolatos hírek követésére továbbra is ajánljuk a RE-FEM közösségi média oldalainak (Facebook, LinkedIn, Instagram) követését.

2025. október 8-án lesz a STREAM IT projekt második szakpolitikai webináriuma a nemek közötti egyenlőségről a STE(A)M területeken

2025. október 8-án lesz a STREAM IT projekt második szakpolitikai webináriuma a nemek közötti egyenlőségről a STE(A)M területeken

Ahogyan arról korábbi cikkünkben beszámoltunk, 2025. őszén elindult a STREAM IT Horizont Európa projekt szakpolitikai webinárium sorozata. A HÉTFA Kutatóintézet vezetésével megvalósuló STREAM IT projekt célja, hogy megoldásokat találjon a tudományos-technológiai tudományágak (STEAM) oktatásában, kutatásban és innovációban fennálló tartós nemi egyenlőtlenségek enyhítésére. A szakpolitikai webinárium sorozat célja lehetőséget biztosítani a résztvevők számára, hogy tapasztalatokat cseréljenek, meglévő ajánlásokra reflektáljanak, és együttműködésükkel hozzájáruljanak egy európai szintű cselekvési terv létrehozásához a STE(A)M területek nemi alapú esélyegyenlőségének támogatására.

A sorozat második alkalma 2025. október 8-án valósul meg a Babes-Bolyai Tudományegyetem és a Regional Agency for Entrepreneurship and Innovations (RAPIV) szervezésében (11:00 – 12:30 óra, CET). Ez az angol nyelvű alkalom a nemi egyenlőség aktuális állapotának témájára fókuszál a STE(A)M területeken, a legfrissebb kutatások tükrében.

Szakértő előadóink arról beszélnek majd, hogyan járulhat hozzá a kutatási adatok felhasználása a nemek közötti egyenlőség előmozdításához a tudomány területén:

  • Réka Geambașu, Babes-Bolyai University
  • Jade IAFRATE, European Commission, She Figures 2024
  • Martina Longo, International Data Corporation (IDC)
  • Liuba El Hadi Hamed, BluSpecs

Az online eseményen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Ezen a linken tudnak regisztrálni.

2025. október 9-én tartjuk a STREAM IT Inspirációs Hub második webináriumát

2025. október 9-én tartjuk a STREAM IT Inspirációs Hub második webináriumát

A STREAM IT Inspirációs Hub őszi webinárium-sorozatának második alkalma 2025. október 9-én, 16:00 és 17:30 között lesz. A HÉTFA Kutatóintézet vezetésével megvalósuló STREAM IT projekt célja, hogy megoldásokat találjon a tudományos-technológiai tudományágak (STEAM) oktatásában, kutatásban és innovációban fennálló tartós nemi egyenlőtlenségek enyhítésére.

A webinárium során a résztvevők megismerhetik a Terre des hommes Reziliencia Fejlesztő és Innovációs Foglalkoztató Központját (RIF). Ez egy olyan biztonságos közösségi tér, ahol a fiatalok digitális és barkácseszközökkel kísérletezhetnek, miközben támogatást kapnak mentális és pszichoszociális jóllétükhöz. A webinárium célja bemutatni, hogyan válhat a RIF inspiráló térré a fiatalok fejlődése és aktív részvétele számára, mind a központ mindennapi működésén, mind pedig az ott alkalmazott innovatív módszerek révén.

🎤Előadónk Fejős László, a Terre des hommes Magyarország szenior projektmunkatársa lesz. Jelenlegi munkájában több, a fiatalok részvételét és aktív társadalmi szerepvállalását erősítő projekten dolgozik. Szakmai tapasztalata kiterjed az Egyesült Államokban végzett ifjúsági munkára, valamint Magyarországon a roma közösségek jogainak képviseletére nemzetközi és civil szervezeteknél. Kiemelt érdeklődési területe a fiatalok bevonása a döntéshozatali és közösségi folyamatokba.

🎯Az eseménybe Zoomon lehet bekapcsolódni. A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, melyet az alábbi linken lehet megtenni👇

https://us02web.zoom.us/webinar/register/WN_Y9eII2OtSFGySNjyRo6UUA

Megjelentek az Erasmus+ Net0Manager projekt záró szakpolitikai eredményei

Megjelentek az Erasmus+ Net0Manager projekt záró szakpolitikai eredményei

A szakpolitikai tanulmány és a javaslatcsomag az európai szakképzési rendszerek fejlesztését célozza, és iránymutatást ad a zöld készségek hiányából fakadó kihívások leküzdésére.

Megjelentek az Erasmus+ Net0Manager projekt záró szakpolitikai eredményei: a szakpolitikai tanulmány és javaslatcsomag és a fókuszcsoport szintézis riport. A szakpolitikai munkacsomag vezetését a Hétfa Kutatóintézet látta el, a dokumentumok kidolgozása pedig Olaszország, Spanyolország, Belgium, Törökország, Svájc, Litvánia partnereinek közreműködésével zajlott. Az anyagokat a projekt brüsszeli zárókonferenciáján mutatták be, amely egyben alkalmat adott a közel kétéves közös munka értékelésére is.

A kutatás szakirodalmi elemzésekre, felmérésekre és széles körű érintetti konzultációkra épült. A szakpolitikai tanulmány rávilágít arra, hogy bár néhány tagállam már kísérletezik fenntarthatósági mikrotanúsítványokkal, a legtöbb országban továbbra sincs egységes elismerési keretrendszer, megfelelő intézményi háttér és olyan oktatói kapacitás, amely lehetővé tenné a moduláris, gyakorlatközpontú képzések széles körű bevezetését. Ez a széttöredezettség lassítja a haladást, és akadályt jelent mind a tanulók, mind a munkaadók és a képzőintézmények számára.

A szakpolitikai összefoglaló erre építve világos cselekvési irányokat jelöl ki. Javasolja egy európai szintű elismerési keret kialakítását, amely biztosítja a mikrotanúsítványok hitelességét és átjárhatóságát. Kiemeli, hogy a képzési tartalmakat a munkaadókkal együtt kell tervezni, hogy azok közvetlenül a munkaerőpiaci igényekhez kapcsolódjanak – például az ESG-jelentéstételhez vagy a karbonlábnyom-számításhoz. A dokumentum hangsúlyozza továbbá az oktatói kapacitások és a digitális infrastruktúra fejlesztésének fontosságát, hogy a szakképzési intézmények képesek legyenek korszerű, rugalmas programokat kínálni.

A tanulság világos: Európa csak akkor érheti el klímacéljait, ha alapjaiban megújítja a fenntarthatósági készségekhez kapcsolódó képzési és elismerési rendszereit. A mikrotanúsítványok hidat jelenthetnek a szakpolitikai ambíciók és a munkaerőpiac valós igényei között – de csak akkor, ha rendszerszinten beépülnek a képesítési keretrendszerekbe, megfelelő beruházások támasztják alá, és a munkáltatók széles körben elfogadják őket.

A teljes szakpolitikai tanulmány, szakpolitikai összefoglaló és a fókuszcsoportok riportja elérhető és letölthető innen.

KKV-k Európa zöld átállásának középpontjában: lezárult a Net0Manager projekt az SME2B Üzleti Fórumon

KKV-k Európa zöld átállásának középpontjában: lezárult a Net0Manager projekt az SME2B Üzleti Fórumon

Szeptember 3–4-én Brüsszelben került megrendezésre az SME2B Business Forum Europe 2025 esemény, ahol európai üzleti vezetők, döntéshozók és kutatók találkoztak. A HÉTFA Kutatóintézetet Szentes Anna és Csóka Laura képviselte. A fórumot követően sor került a Net0Manager projekt záró találkozójára is, szintén a European Entrepreneurs CEA-PME szervezésében. Az Erasmus+ által támogatott projekt, melyben a HÉTFA partnerként vesz részt, az elmúlt két évben úttörő képzési eszközöket dolgozott ki annak érdekében, hogy a kis- és középvállalkozásokat (kkv-kat) felkészítse a klímasemleges gazdaság kihívásaira.

A fórum megnyitóján a szakértők hangsúlyozták a kkv-k kulcsszerepét Európa zöld és digitális átállásában. A plenáris program során a résztvevők gyakorlati megoldásokat mutattak be a 2050-re kitűzött nettó zéró kibocsátási cél elérésére, ismertették az Európai Unió klímastratégiáját, valamint áttekintették a globális karbonpiacok növekvő szerepét a nemzetközi klímasemlegességi szövetségek kialakításában.

A program egy szakértői panelbeszélgetéssel folytatódott az innovációs politikákról a kkv-k és középvállalatok számára. A vita középpontjában az állt, hogyan támogathatják jobban az európai keretrendszerek a versenyképességet és a rezilienciát. A Fórum egyik mérföldköve volt a szándéknyilatkozat aláírása az EU–Afrikai KKV Szén-dioxid-kibocsátás Csökkentési, Eltávolítási és Kompenzációs Szövetség (EASME-CERRCA) létrehozásáról, amely az európai és afrikai üzleti közösségek közötti szorosabb együttműködés új szakaszát nyitotta meg a fenntartható fejlődés előmozdításában.

A Net0Manager projekt külön szekcióban mutatta be eredményeit. A partnerek ismertették, hogyan segíthetik a mikrotanúsítványok a kkv-kat a szén-dioxid-gazdálkodáshoz, az ESG-előírásoknak való megfeleléshez és a fenntartható átalakuláshoz szükséges készségek megszerzésében. A már nettó zéró cél felé haladó vállalatok jó gyakorlatai bizonyították, hogy a változás nemcsak lehetséges, hanem már el is indult.

A záró partnertalálkozón a konzorcium áttekintette eddigi eredményeit. A HÉTFA Kutatóintézet munkatársai, Szentes Anna és Csóka Laura bemutatták a Mikrotanúsítványok a nettó zéró célért című szakpolitikai tanulmányát, valamint ismertették a hat nemzeti fókuszcsoport szintézis jelentését, amely alátámasztja a rugalmas, készség-alapú képzések iránti európai igényt. Mindkét kiadvány hamarosan elérhető lesz a Net0Manager weboldalán.

Bár a projekt hivatalosan lezárult, a Net0Manager Képzési Platform továbbra is elérhető marad, ingyenes és rugalmas tanulási lehetőséget kínálva a kkv-knak klímasemlegességi átállásuk támogatására.

A Fórum egyértelmű üzenettel zárult: a kkv-k nem pusztán résztvevői Európa klímasemlegességi átmenetének, hanem annak mozgatórugói. A készségekbe, az innovációba és az új képzési megközelítésekbe való befektetés révén az európai kkv-k élen járhatnak egy versenyképesebb, fenntarthatóbb és klímasemlegesebb gazdaság felé vezető úton.

A HÉTFA szervezi az RM Framework első nyilvános eseményét Budapesten

A HÉTFA szervezi az RM Framework első nyilvános eseményét Budapesten

A Hétfa Kutatóintézet szervezésében kerül sor az RM Framework projekt első nyilvános eseményére, 2025. október 22-én Budapesten, az Európa Pontban.

A HÉTFA partnerségével megvalósuló ’RM Framework’ elnevezésű Horizont Europe projekt célja, hogy támogassa egy európai kutatásmenedzsment-képesítési rendszer kialakítását a képzési és oktatási programok összehangolásával és egy minőségbiztosítási és minősítési címrendszer kidolgozásával. Cél a képzési programok közötti interoperabilitás elérése és a kutatásmenedzsment szakma elismertségének növelése az Európai Kutatási Térségben (EKT).

Az esemény egy interaktív fórum, ahol bemutatkozik a projekt, főbb céljai, várható eredményei, valamint az oktatás- és képzésszervezők számára készített “Kézikönyv”. A rendezvény egyedülálló lehetőséget kínál a tudásmegosztásra, a szakmai párbeszédre, valamint arra, hogy a különböző érintettek – döntéshozók, képzőintézmények, oktatási intézmények, kutatószervezetek és szakmai szervezetek – közösen járuljanak hozzá a kutatásmenedzsment professzionalizálásához Európában.

A rendezvény kiemelt elemei

  • Előadások az EKT szakpolitikai napirendjéről, a kutatásmenedzsment európai kezdeményezéseiről és az RM Framework projektről;
  • Kerekasztal-beszélgetés, ahol a résztvevők megoszthatják tapasztalataikat és elvárásaikat az európai RM képzési keretrendszerrel kapcsolatban;
  • Exkluzív platform a Kézikönyv és alkalmazási lehetőségeinek megvitatására.

A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Jelentkezni 2025. október 8-ig itt lehet. Részletes program és információk a LinkedIn eseménynél elérhetőek.

A rendezvény helyszíne és időpontja: Európa Pont (1024 Budapest, Lövőház utca 35.), 2025. Október 22., szerda, 11:00–16:00

Az RM Framework projektről bővebben itt tájékozódhat.

Megjelent a Net0Manager projekt negyedik hírlevele

Megjelent a Net0Manager projekt negyedik hírlevele

Mostantól elérhető a Net0Manager projekt negyedik és egyben utolsó hírlevele! A Net0Manager Erasmus+ projekt célja az uniós kis- és középvállalkozások szaktudásának bővítése a szén-dioxid kibocsátás menedzsmentjének területén. A Net0Manager partnerség innovatív módszerek bevezetésével segíti elő az átfogó szervezeti stratégiák kialakítását abból a célból, hogy lehetővé tegye a vállalkozások számára a környezetkímélő és fenntartható jövőhöz való hozzájárulást a net0 menedzsmentszemlélet oktatásán és alkalmazásán keresztül. A HÉTFA Kutatóintézet magyar partnerként a magyarországi kkv szektorra fókuszálva vesz részt a projektben.

A hírlevélből tájékozódhat a projekt brüsszeli záróeseményéről, a Net0Manager képzési platform bevezetéséről és a szakpolitikai ajánlásokról, amelyek témája a mikrotanúsítványok szerepe a zöld átállásban.

A hírlevél ezen a linken keresztül érhető el.

Profeedback webinárium a nők szerepének erősítéséről és támogatásáról a kutatói életpálya során

Profeedback webinárium a nők szerepének erősítéséről és támogatásáról a kutatói életpálya során

Szeptember 19-én, 11:00 és 12:30 (CEST) között rendeztük meg Profeedback projekt legújabb webináriumát. Az esemény címe: „A női kutatók támogatása és szerepük erősítése a kutatói életpálya és a kutatási fókuszú projektekben való részvétel során”, melynek facilitátora Oborni Katalin a HÉTFA kutatója, a Profeedback női kutatók segítésével foglalkozó tanácsadója volt.

A műhelymunka során a résztvevők áttekintették, mit jelent a nők szerepének erősítése és támogatása a kutatásban, hogyan járul hozzá a befogadó és társadalmilag releváns tudás kialakításához, valamint bemutatták, hogyan illeszthető be a projekttervezésbe és a pályázatírásba. A résztvevők emellett gyakorlati eszközöket is kaptak, amelyeket saját munkájukban hasznosíthatnak.

A Hétfa Kutatóintézet által vezetett Profeedback (PlatfoRm OF policy Evaluation community for improvED EU policies and Better ACKnowledgement) Cost Action célja az EU-s szakpolitikai értékelési közösség megerősítése, az értékelési kutatások ismertségének növelése és azok politikai hatásának fokozása.

A webináriumon teljes felvétele megtekinthető a projekt weboldalán. További információért tekintse meg a Profeedback Nők Támogatását és Szerepének Erősítését Célzó Tervét.

„Női Vállalkozók: tudástól a cselekvésig” – Október 1-jén rendezzük meg a RE-FEM projekt záró rendezvényét

„Női Vállalkozók: tudástól a cselekvésig” – Október 1-jén rendezzük meg a RE-FEM projekt záró rendezvényét

A HÉTFA Kutatóintézet által koordinált  RE-FEM (Upskilling pathways for REsiliency in the post-Covid era for FEMale Entrepreneurs) projekt végéhez közeledve rendezzük meg a “Női vállalkozók: tudástól a cselekvésig” című záró rendezvényt 2025. október 1-jén (10:30 – 13:30) Sevillában, a Marqueses de La Algaba Palotában. A programhoz online is lehet csatlakozni. A rendezvény elsősorban angol nyelven zajlik majd, ezentúl egy spanyol nyelvű kerekasztal-beszélgetés szerepel még a programban.

A záróeseményen döntéshozók, kutatók, vállalkozásfejlesztési szakemberek és női vállalkozók tekintik át a RE-FEM projekt legfontosabb eredményeit és vitatják mg a női vállalkozások jövőjét támogató irányokat. A cél nem csupán a projekt eredményeinek bemutatása, hanem egy olyan platform megteremtése, ahol a résztvevők megoszthatják egymással jó gyakorlataikat, és cselekvésorientált szakpolitikai kérdésekről vitázhatnak.

Az esemény Francisco Javier González Navarro, az andalúziai kormány Vállalkozásösztönzési és Továbbképzési Főigazgatójának nyitja meg majd Dr. Oborni Katalin, a HÉTFA Kutatóintézet vezető projektmenedzsere és a RE-FEM projekt koordinátora prezentálja a projekt áttekintését és legfontosabb eredményeit. A plenáris előadások sorát Anna Häggblom (Finnország) mesterséges intelligencia tanácsadó és TEDx-előadó „Mesterséges intelligencia és női vállalkozók: új kihívások útvesztőjében” című előadása zárja.

Ezt követően két párhuzamos kerekasztal-beszélgetés következik a napirenden, angol illetve spanyol nyelven. Az angol nyelvű „Rugalmas jövő: női vállalkozók támogatása válsághelyzetben” című kerekasztal-beszélgetés során a résztvevők a RE-FEM projekt során szerzett legfontosabb tapasztalatokat járják körül. Ebben a szekcióban mutatjuk be a projekt Szakpolitikai Tanulmányát is. A beszélgetést Sanja Popovic-Pantic moderálja, aki a Mihajlo Pupin Intézet Tudomány- és Technológiapolitikai Kutatóközpontjának igazgatója, a Szerbiai Üzletasszonyok Szövetségének elnöke, valamint az Európai Vállalkozói Hálózat (EEN) Női Vállalkozói tematikus csoportjának elnöke. A kerekasztal résztvevői között olyan elismert szakemberek lesznek, mint Gabriela Kostovska Bogoeva, az Észak-Macedóniai Menedzsment és Ipari Kutatási Alapítvány társalapítója és ügyvezető igazgatója, valamint az EEN Női Vállalkozói tematikus csoportjának alelnöke; Lukács Lakatosné Zsuzsanna, a Magyar Nemzetgazdasági Minisztérium vállalkozások védelméért felelős helyettes államtitkára, korábban a SEED Alapítvány igazgatója; továbbá Ludwig Stendahl, a svédországi Connect Norr Västerbotten üzletfejlesztési szakértője.

A második kerekasztal-beszélgetés spanyol nyelven zajlik „Női vállalkozás Andalúziában: valós kihívások és szükséges válaszok” címmel. A beszélgetés során a régió sajátosságai kerülnek a fókuszba: intézményi vezetők, üzletasszonyok és kommunikációs szakértők osztják meg tapasztalataikat az andalúziai női vállalkozók előtt álló kihívásokról. A beszélgetést Olga Carrión Mancebo, az Andalúziai Nők Intézetének igazgatója moderálja. A résztvevők között lesz Lorena Garrido Serrano, az Andalúziai Regionális Kormány egyetemi, kutatási és innovációs ügyekért felelős helyettes minisztere; Victoria Cabrera de Paredes, az Agencia Cps vezérigazgatója és alapítója, újságíró, televíziós producer és előadó, akit a Forbes 2024-ben az andalúziai befolyásos nők közé sorolt; valamint Mercedes León Lozano jogász, az Andalúziai Kereskedelmi, Ipari, Szolgáltatási és Hajózási Kamarák Tanácsának ügyvezető igazgatója.

A következő linken tudnak regisztrálni az eseményre: http://bit.ly/40Edabd

Szeretettel várjuk az érdeklődőket október 1-jén (10:30 – 13:30 CET) Sevillában, vagy online formában a női vállalkozások jövőjéről szóló párbeszédre. Az eseményről szóló legfrissebb hírekért kövesse a RE-FEM közösségi média oldalait (Facebook, LinkedIn, Instagram).

Szakpolitikai webinárium sorozat indul 2025. szeptember 23.-án a nemek közötti egyenlőségről a STE(A)M területén a STREAM IT projekt keretében

Szakpolitikai webinárium sorozat indul 2025. szeptember 23.-án a nemek közötti egyenlőségről a STE(A)M területén a STREAM IT projekt keretében

2025. szeptember 23.-án indul a STREAM IT Horizont Európa projekt hatrészes szakpolitikai webinárium sorozata. A HÉTFA Kutatóintézet vezetésével megvalósuló STREAM IT projekt célja, hogy megoldásokat találjon a tudományos-technológiai tudományágak (STEAM) oktatásában, kutatásban és innovációban fennálló tartós nemi egyenlőtlenségek enyhítésére. A szakpolitikai webinárium sorozat lehetőséget biztosít a résztvevőknek, hogy tapasztalatokat cseréljenek, reflektáljanak meglévő ajánlásokra, és együttműködve létrehozzanak egy európai szintű cselekvési tervet a STE(A)M területek nemi alapú esélyegyenlőségének támogatására.

A sorozat minden alkalma egy-egy fontos szakpolitikai kérdést jár körül, bemutatja a bevált gyakorlatokat, és segíti a résztvevőket abban, hogy aktívan hozzájárulhassanak a jövőbeli stratégiai döntésekhez. A sorozat tematikája és időpontjai a következők:

  • 2025. szeptember 23. – A nemek közötti esélyegyenlőséget támogató STE(A)M oktatás és karrierlehetőségek európai manifesztójának áttekintése
  • 2025. október 8. – A nemi egyenlőség aktuális állapota a STE(A)M területeken a legfrissebb kutatások tükrében
  • 2025. november 6. – Beszélgetés a jó gyakorlatokról a felsőoktatás és kutatás intézményi szintű változásainak területén
  • 2026. február 26. – A nemi perspektívák érvényesítése a STE(A)M oktatásban különböző oktatási szinteken
  • 2026. március 26. – STE(A)M, vállalkozásfejlesztés és innováció – különös tekintettel a női vállalkozókra
  • 2026. május 26. – Záró szakpolitikai párbeszéd a stratégiai javaslatok finomítására

Az első webináriumot a HÉTFA Kutatóintézet szervezi, 2025. szeptember 23-án, 11:00 és 13:00 óra között. Ez az online esemény lehetőséget kínál a szakértőknek és résztvevőknek, hogy közösen tekintsék át a jelenlegi szakpolitikai kereteket, megosszák tapasztalataikat, és kezdjék el formálni az európai szintű cselekvési tervet a nemi egyenlőség támogatására a STE(A)M területeken.

A webináriumon a következő szakértők osztják meg tudásukat és tapasztalataikat:

  • Annalisa Addis (RoadSTEAMer projekt) – The Lisbon Council
  • Evita Tasiopoulou (SEER projekt) – European Schoolnet
  • Laura Mentini és Stefania Laneve (SLEs projekt) APRE – Agency for the Promotion of European Research
  • Lydia Schulze Heuling (SENSE projekt) – Western Norway University of Applied Sciences

A meghívott szakértők prezentációit szakmai vita és interaktív kérdés-válasz szekció követi. A résztvevők betekintést nyerhetnek abba, hogy az új politikai keretrendszerek, például a STEM Education Strategic Plan és a Union of Skills, miként segíthetik a STE(A)M oktatás átfogó, rendszer szintű fejlesztését Európában.

Ez a webinárium kiváló alkalom arra, hogy a szakmai közösség aktívan hozzájáruljon az inkluzív STE(A)M politika alakításához, és befolyásolja a jövőbeli európai stratégiai döntéseket.

A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A regisztrációs felület ezen a linken elérhető. Az esemény Zoom linkje a regisztrációt követően válik elérhetővé.

A STREAM IT Inspirációs Hub webináriumok ősszel indulnak – már nyitva a jelentkezés

A STREAM IT Inspirációs Hub webináriumok ősszel indulnak – már nyitva a jelentkezés

A Horizont Európa keretében a HÉTFA Kutatóintézet vezetésével megvalósuló STREAM IT projekt célja, hogy megoldásokat találjon a tudományos-technológiai tudományágak (STEAM) oktatásában, kutatásban és innovációban fennálló tartós nemi egyenlőtlenségek enyhítésére.

A projekt fontos része a partnerországokban STEAM területen dolgozó szakemberek összefogása és a hálózatépítés elősegítése. A HÉTFA és a Nők a Tudományban Egyesület együttműködésével létrehozott magyar Inspirációs Hub célja, hogy összefogjon olyan oktatókat és közösségi szereplőket, akik elkötelezettek a nemek közötti egyenlőség támogatásában a STEAM területén.

Az Inspirációs Hub következő állomása az őszi webinárium-sorozat, amelynek első három online alkalmára már megnyitottuk a regisztrációt.

Az első három webinárium dátumai, témái és előadói:

  1. A STEAM oktatásról – bevezetés, aktuális kérdések, hazai körkép – 2025. szeptember 18., 16:00 – 17:30
  2. Inkluzív STEM oktatás – 2025. október 9., 16:00 – 17:30
  3. Fókuszban a tanárok – 2025. október 21., 16:00 – 17:30

Online regisztrációs űrlap: https://us02web.zoom.us/webinar/register/WN_Y9eII2OtSFGySNjyRo6UUA

Előzetes kérdéseiket, meglátásaikat örömmel fogadjuk a STREAM IT Virtual Makerspace fórumán, ahol rövid regisztráció után megírhatják hozzászólásaikat.

Tanulságok a CARES projekt szociális területen dolgozókat célzó kérdőíves felméréséből

Tanulságok a CARES projekt szociális területen dolgozókat célzó kérdőíves felméréséből

A CARES (Caregivers Advancing Regulatory Environment and Skills) Erasmus + projekt célja, hogy képzési programok, online anyagok és szakpolitikai ajánlások révén támogassa a szociális munkásokat és informális gazdaságban részt vevő házi gondozókat jólétük, mentális egészségük és digitális készségeik fejlesztésében. A HÉTFA partnerként vesz részt a projektben.

2025 februárja és márciusa között zajlott az a 600 szakembert bevonó kérdőíves felmérés 4 partnerországban (Olaszország, Románia, Magyarország és Litvánia), amely rávilágított azokra a kiemelt kihívásokra, amelyekkel a kitöltő szociális gondozók szembesültek munkájuk során. A magyar kitöltők válaszaira fókuszáló eredményeket korábbi cikkünkben közöltük. A partnerországok kitöltői különböző tapasztalatokat osztottak meg velünk. Közös nehézségnek élték meg az alacsony fizetéseket, a stresszes munkakört, a nagy munkaterhelést és a bürokrácia által kirótt terheket. Jelentős arányban számoltak be a kitöltők arról, hogy alulbecsültnek érzik magukat pozíciójukban, és nincs lehetőségük megfelelő továbbképzésre. A különböző partnerországokból gyűjtött adatok főbb tanulságait összegezzük cikkünkben.

Az olaszországi kitöltők problémaként említették a gondozói szektor fragmentált jellegét, amelyben a magánszektor és a családtagok által nyújtott ápolási szolgáltatások jelentős szerepet játszanak. Az olasz gondozók több támogatást, képzést igényelnének, valamint a bürokratikus terheik csökkentését.

A román beszámolók szerint az állami gondozói szektor pozíciói alulfinanszírozottak, és munkaerőhiányt tapasztaltak a területen. Aggasztó problémaként említették az alacsony bérszínvonalat és a munkaerő kivándorlását.

A magyar adatokból kitűnik, hogy sok szociális gondozó magas végzettsége ellenére is alacsony bért kap, és kiemelt problémát jelent számukra a kiégés. A kérdőív eredményei alapján a magyar szociális gondozóknak továbbképzési lehetőségre és mentálhigiénés támogatásra van szükségük.

Litvániában a népesség elöregedése és a munkaerőhiány gyakorol nyomást a szociális ellátórendszerre.  Ahhoz, hogy fenntartható maradjon a litván szociális ellátórendszer jelenlegi stabilitása, hosszú távú megoldásokra van szükség.

Bár minden országnak megvannak a maga kihívásai a szociális ágazat területén, a jobb munkakörülmények és elismerés iránti igény határokon átnyúló igény. A CARES projekt célja, hogy foglalkozzon ezekkel a kérdésekkel, és támogassa egy mindenki számára támogatóbb gondozási rendszer kiépítését.

A jelentés teljes szövege elérhető ezen a linken.

Elérhető a RE-FEM projekt ötödik hírlevele

Elérhető a RE-FEM projekt ötödik hírlevele

Megjelent a RE-FEM projekt ötödik hírlevele a projekt legfrissebb eredményeiről. A HÉTFA által koordinált projekt célja, hogy innovatív képzései anyagokat nyújtson a női vállalkozókat képző és támogató szakembereknek (trénerek, mentorok), és rajtuk keresztül támogassa a vállalkozónőket. A projekt utolsó félévében jár, így a hírlevél számos projekteredményt összegez az érdeklődők számára.

A hírlevél olvasói tájékozódhatnak a RE-FEM Online Kurzusról, illetve a projekt keretében megszervezett World Café eseményekről, melyek platformot biztosítottak a partnerországokban a női vállalkozás területén aktív szakembereknek, kutatóknak, felnőttképzéssel foglalkozó trénereknek, projektmenedzsereknek és vállalkozónőknek az eszmecserére, és szakpolitikai ajánlások megfogalmazására. Ismertetjük továbbá a RE-FEM Talk elnevezésű rövid webináriumokkal kapcsolatos tudnivalókat, amelyek a meghívott vállalkozónők tapasztalatait összegzik.

A hírlevél teljes szövege elérhető ezen a linken keresztül.

Elérhető magyarul a MEET projekt keretében megvalósult MindCraft online program

Elérhető magyarul a MEET projekt keretében megvalósult MindCraft online program

Mostantól magyar nyelven is elérhető a MindCraft nevű online program, amelyet a fiatalok mentális jóllétének és lelki egészségének támogatására fejlesztettek ki. Az ingyenesen használható, játékos eszköz segít a fiataloknak megérteni, hogy mi befolyásolja mentális egészségüket. Használata hozzájárulhat a stressz, a zaklatás és a függőségek elleni védekezési lehetőségek tudatosításához, valamint a mozgás, az emberi kapcsolatok és a szociális készségek védő szerepének felismeréséhez. A MindCraft nemcsak magyarul, hanem angol, bolgár, bosnyák, cseh, német, román, romani, szerb, szlovák, szlovén és ukrán nyelveken is elérhető.

A MindCraft kialakítása a MEET (MEntal WEll-being in Education for disadvantaged YOUth) nemzetközi projekt keretében valósult meg, amelynek a HÉTFA is tagja. A MEET 2024 tavaszán indult 11 ország partnerségében, célja a fiatalok mentális egészségének elősegítése az oktatásban. A projektet az Interreg Duna Régió Program támogatja.

A MindCraft online eszköz elérhető ezen az oldalon: https://www.meetmindcraft.eu/hu

A MEET projektről bővebben itt olvashat: https://interreg-danube.eu/projects/meet

9. PROFEEDBACK Konferencia Budapesten – Formáljuk a jövőt minőségi értékelésekkel

9. PROFEEDBACK Konferencia Budapesten – Formáljuk a jövőt minőségi értékelésekkel

2025. június 18–19. között került megrendezésre Budapesten a PROFEEDBACK COST Action kilencedik nemzetközi konferenciája, az oktatás- és ifjúságpolitika értékelésére fókuszálva. A rendezvényt a HÉTFA Kutatóintézet szervezte a nemzetközi szakmai közösség aktív részvételével.

A rendezvényt Balás Gábor, HÉTFA Kutatóintézet igazgatója és a PROFEEDBACK hálózat elnöke, valamint Navracsics Tibor Közigazgatási- és Területfejlesztési Miniszter nyitották meg.  A plenáris előadások során neves nemzetközi szervezetek – köztük az OECD, a Világbank, valamint a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) – képviselői osztották meg értékelési tapasztalataikat az oktatás-, ifjúság- és foglalkoztatáspolitika összefüggéseiről. Kerekasztalbeszélgetéseink során a neves kutatók és értékelési tanácsadók mellett vendégünk volt az Európai Értékelési Társaság elnöke, az Európai Bizottság, a Nemzetgazdasági Minisztérium vagy az Eurofound képviselője.

A kétnapos szakmai program keretében 28 ország több mint 100 résztvevője kapott lehetőséget az értékeléseken alapuló szakpolitikai diskurzusba való bekapcsolódásra három kerekasztal, húsz poszterprezentáció, valamint nyolc tematikus szekcióban zajló előadások keretében.

A párhuzamos szekciókban a HÉTFA Kutatóintézet munkatársai is aktívan közreműködtek:

  • Koltai Luca, Szőnyi Eszter és Tóth Kinga a NEET-fiatalokat (sem tanulásban, sem foglalkoztatásban, sem képzésben nem részesülők) célzó programok értékelési tapasztalatairól számoltak be;
  • Herczeg Bálint az egyetemi programok lemorzsolódásra gyakorolt hatásait mutatta be hazai példákon keresztül;
  • Szöőr-Fülöp Luca és Bördős Katalin egy, a fiatalok munkaerőpiaci integrációját segítő jó gyakorlatot ismertettek poszterprezentációjukban.

A konferencia a PROFEEDBACK (PlatfoRm OF policy Evaluation community for improvED EU policies and Better ACKnowledgement) Cost Action keretében került megrendezésre. A HÉTFA vezette projekt célja, hogy az uniós szintű szakpolitikai értékelési közösségen belül kapcsolatépítési lehetőséget biztosítson, felhívja a figyelmet a szakpolitikai értékelési kutatás fontosságára, és javítsa annak hatását a szakpolitikai döntéshozatalra. Az értékelési hálózatban már több mint 300 értékelési szakértő vesz részt 44 országból. A PROFEEDBACK-ról részletesen a profeedback.eu honlapon lehet tájékozódni.

A konferencia előadásai, videófelvételei és poszterei hamarosan elérhetővé válnak a PROFEEDBACK hivatalos kommunikációs felületein.

Elindult a SIMPLE projekt – társadalmi innováció a tanulás és a foglalkoztathatóság elősegítésére

Elindult a SIMPLE projekt – társadalmi innováció a tanulás és a foglalkoztathatóság elősegítésére

A  SIMPLE (Social Innovation Models to Promote Learning and Employability) elnevezésű nemzetközi projekt célja, hogy segítse azoknak az embereknek a társadalmi és munkaerőpiaci beilleszkedését, akik új országban kényszerülnek munkát keresni vagy vállalkozást indítani.  A Hétfa Kutatóintézet munkacsomagvezető partnere a kezdeményezésnek, melyet az Európai Bizottság társfinanszíroz az ESF+ társadalmi innovációs programján keresztül.

A projekt nyitórendezvényére május 19-én került sor Brüsszelben, a belga partnerszervezet, az Institut de Haute Formation aux Politiques Communautaires (IHF) székhelyén. A konzorciumban nyolc európai ország szervezetével dolgozunk együtt (vezető partner a lengyel CTS Customized Training Solutions) – köztük kutatóintézetek, képzéssel foglalkozó intézmények, digitális innovációval foglalkozó vállalkozások, civil szervezetek és egyetemek.

A projekt céljai:
A 18 hónapig tartó projekt során egy új modellt dolgozunk ki, mely segíthet a munkaerőpiaci és közösségi beilleszkedést támogató szolgáltatások fejlesztésében. A SIMPLE célja olyan módszerek kialakítása, kipróbálása és továbbadása, amelyek:
– már meglévő tapasztalatokra és jó gyakorlatokra építve új megközelítést kínálnak a beilleszkedés segítésére;
– bevonják a közszféra, az üzleti szektor, a tudományos élet és a civil társadalom szereplőit;
– valós környezetben tesztelik a kidolgozott modellt;
– a tapasztalatokat megosztva hozzájárulnak ahhoz, hogy más térségek és szervezetek is hasznosítani tudják az eredményeket.

A SIMPLE projekt egy közös európai válasz arra, hogyan lehet emberi méltóságot szem előtt tartva segíteni azokat, akiknek újra kell kezdeniük az életüket. A partnerség minden résztvevője elkötelezett a gyakorlati, működő megoldások iránt, amelyek valódi támogatást nyújthatnak és hozzájárulnak a közösségek stabilitásához is.

 

Webináriumot szervezünk a vállalkozói oktatásról a RE-FEM projekt keretében

Webináriumot szervezünk a vállalkozói oktatásról a RE-FEM projekt keretében

2025. július 17-én 9:00 és 9:30 között megtekinthető a RE-FEM projekt keretében megszerezett, „Vállalkozói oktatás: a RE-FEM online kurzus bemutatása” című webinárium. A RE-FEM projekt keretében rendszeresen szervezünk „RE-FEM Talk” néven félórás webináriumokat, amelyek során a női vállalkozók karrierjével kapcsolatos témákat vitatunk meg a meghívott résztvevőkkel. A korábbi RE-FEM Talk epizódokról részletesebben a projekt honlapján tájékozódhatnak. bővebben…

A MEET konzorcium Budapestre látogatott – hazai jógyakorlatok bemutatása nemzetközi partnereknek

A MEET konzorcium Budapestre látogatott – hazai jógyakorlatok bemutatása nemzetközi partnereknek

2025. június 16-án Budapestre érkezett a MEET projekt tanulmányút-sorozatának második állomása: a MEET konzorcium Budapestre látogatott. A program célja, hogy a projektben részt vevő 11 ország szakmai szervezetei közvetlenül ismerhessenek meg olyan helyi kezdeményezéseket és szolgáltatásokat, amelyek elősegítik a fiatalok mentális jóllétét, különös tekintettel a társadalmi kirekesztéssel fenyegetett csoportokra. bővebben…

Mind Matters: konferenciát tartottunk a fiatalok mentális egészségéről

Mind Matters: konferenciát tartottunk a fiatalok mentális egészségéről

2025. június 17-én zajlott a HÉTFA Kutatóintézet által szervezett „Mind Matters: Fiatalok mentális egészségének kihívásai, jó gyakorlatok és tudásmegosztás” című nyilvános szakmai konferencia a MEET projekt keretében, az Interreg Duna Régió Program támogatásával. A budapesti Európa Pontban tartott rendezvény célja az volt, hogy nemzetközi és hazai szakemberek bevonásával közösen gondolkodjunk a fiatalok mentális jóllétének aktuális kihívásairól és az azokra adható szakpolitikai és gyakorlati válaszokról. bővebben…

4. PROFEEDBACK Szakpolitikai kurzus Budapesten – Modern értékelési módszerek a gyakorlatban

4. PROFEEDBACK Szakpolitikai kurzus Budapesten – Modern értékelési módszerek a gyakorlatban

2025.június 16–20. között került sor a PROFEEDBACK COST Action negyedik szakpolitikai kurzusára Budapesten, a HÉTFA Kutatóintézet szervezésében. Az ötnapos esemény célja az volt, hogy gyakorlatorientált képzésen keresztül fejlessze a résztvevők értékelési készségeit, és mélyítse a tudásukat a korszerű, nemzetközileg használt értékelési megközelítések terén. bővebben…

Szociális szektor – Jóllét, kihívások és készségek: A CARES projekt országokon átívelő kérdőíves kutatásának beszámolója

Szociális szektor – Jóllét, kihívások és készségek: A CARES projekt országokon átívelő kérdőíves kutatásának beszámolója

Elkészült a HÉTFA Kutatóintézet részvételével megvalósuló CARES Erasmus+ projekt kérdőíves kutatás beszámolója „Szociális szektor – Jóllét, kihívások és készségek” címmel. A jelentés feltárja a szociális szakemberek helyzetét Magyarországon, Litvániában, Romániában és Olaszországban, különös tekintettel a szociális szektor területén tapasztalható közös kihívásokra és az egyes országokra jellemző sajátos dinamikákra, részletesen bemutatva az ágazat demográfiai, foglalkoztatási és érzelmi jellemzőit.

A kutatás célja az volt, hogy alaposabb képet kapjunk a szociális területen dolgozók kihívásairól és szükségleteiről. A vizsgálat a kiégés és a másodlagos traumás stressz növekvő arányára összpontosított, amely annak ellenére is aggasztó jelenség, hogy általánosságban magas volt a munkával való elégedettség a megkérdezettek körében. A projekt a kiégés mértékét, a munkahelyi kihívásokat, valamint az új kompetenciák és készségek iránti igényt vizsgálta a négy országban. A kérdőívet a CARES projekt partnerei dolgozták ki és fordították le magyar, litván, román és olasz nyelvre. A kérdőív 2025 februárja és márciusa között online, a LimeSurvey platformon keresztül volt elérhető. A felmérést 636 fő töltötte ki, közülük 635-en a partnerországokból származtak: 296 válasz érkezett Romániából, 149 Litvániából, 143 Magyarországról és 47 Olaszországból.

Az eredmények azt mutatják, hogy a szociális ágazat erősen elnőiesedett mind a négy országban, a válaszadók több mint 80%-a nő. A legtöbb résztvevő 36 és 55 év közötti és több mint hét év szakmai tapasztalattal rendelkezik.

Magyarországot és Litvániát elsősorban egyetemi végzettséggel rendelkező szociális munkások képviselték, míg Romániában és Olaszországban változatosabb foglalkozási háttérrel rendelkező válaszadók vettek részt a kutatásban. A többéves szakmai tapasztalat ellenére a szociális munkások alacsony fizetésben részesülnek, különösen Magyarországon és Romániában, ahol a válaszadók több mint a fele havi 1000 euró alatti jövedelemmel rendelkezik (Magyarországon 55%, míg Romániában 65% ez az arány), ami elmarad az országos átlagbérektől. Litvániában a válaszadók 79%-a havi 1001 és 2000 euró közötti jövedelmet jelölt. Olaszországban 47 válaszadó közül 30-an tartoztak ugyanebbe a jövedelmi kategóriába.

A válaszadók többsége Magyarországon, Litvániában és Romániában a közszférában dolgozik, míg az olasz résztvevők többsége a magánszektorban.

A szociális ellátásban dolgozók mind a négy országban az alábbi érzelmi és interperszonális készségeket tartották a legfontosabbnak a hatékony segítségnyújtás biztosításához: az empátiát, a kommunikációt, a rugalmas ellenállási képességet (rezilienciát) és a tiszteletet. Nagyra értékelték továbbá az idővel való hatékony gazdálkodás képességét, a csapatmunkát és a konfliktuskezelést, míg a digitális és zöld készségeket kevésbé tartották lényegesnek. A stresszforrások között szerepelt az adminisztratív terhek növekedése, az elégtelen létszámú szakember állomány, az alacsony társadalmi elismerés és az érzelmi kimerültség – utóbbit különösen magas arányban jelezték a magyar válaszadók. A fiatalabb korcsoportba tartozó litván és román munkavállalók, valamint az 55 év feletti szociális dolgozók kiemelkedően magas stressz-szintet jeleztek, ami kapcsán felmerül az életkor-specifikus beavatkozások szükségessége.

A válaszadók nyolc kulcsfontosságú területet fogalmaztak meg a szociális szektorban dolgozók jóllétének és munkával való elégedettségének javítására: jobb bérezés és juttatások; nagyobb társadalmi elismerés és tisztelet; jobb munkakörülmények; rugalmas időbeosztás; folyamatos képzés és érzelmi támogatás; átlátható és méltányos jogszabályi környezet; megfelelő létszámú (szak)személyzet; valamint szorosabb intézményközi együttműködés. A fenntartható gyakorlatokra vonatkozó javaslatok között szerepelt az ergonomikus munkakörnyezet kialakítása, a hatékonyabb digitális eszközök alkalmazása és a zöld infrastruktúra fejlesztése.

A CARES projekt négy országra kiterjedő kérdőíves kutatási beszámolója több célzott beavatkozást javasol: az adminisztratív terhek csökkentését; a traumaérzékeny szupervízió és a kollegiális támogatói hálózatok megerősítését; a készségfejlesztésbe és a szakmai mobilitásba való befektetést; a gondoskodó és elismerő munkakultúra előmozdítását; a rugalmas, családbarát munkarend biztosítását; valamint a szakemberek toborzásának megerősítését, különös tekintettel az elégtelen módon ellátott területekre. A képzési programok foglalják magukba az érzelmi intelligenciát, a digitális készségeket és a fenntarthatósági szempontokat, erősítsék a szociális dolgozók rezilienciáját, és biztosítsanak támogató munkakörnyezetet.

A szociális ágazatban dolgozók támogatása elengedhetetlen nemcsak a saját jóllétük érdekében, hanem az Európai Unió jóléti rendszereiben nyújtott szociális ellátások minősége szempontjából is. A kutatási beszámoló teljes szövege ezen a linken keresztül érhető el.

Sikeresen lezajlott az INTERREG IMPACTA projekt indító rendezvénye

Sikeresen lezajlott az INTERREG IMPACTA projekt indító rendezvénye

2025. május 22–23-án tartottuk meg az INTERREG IMPACTA (DRP0301176) projekt kick-off találkozóját Budapesten, az Európa Pontban. Az eseményen 8 partner vett részt 7 országból, köztük a vezető partner WBA – Women/Business/Angels, valamint további partnerek Németországból, Ukrajnából, Szerbiából, Horvátországból, Moldovából és Bulgáriából, Magyarországról. bővebben…

DECONSTRUCT partner meeting Firenzében

DECONSTRUCT partner meeting Firenzében

A Firenzei Egyetem (UNIFI) megrendezésében került sor legutóbbi nemzetközi partner találkozónkra 2025. május 28. és 30. között, ahol a HÉTFA Kutatóintézet mellett a Tesszaloniki Egyetem (AUTH), Lisszaboni Egyetem (FLUL), Zachor Alapítvány, Firenzei Egyetem (UNIFI), képviselői gyűltek össze, hogy közösen tekintsék át a DECONSTRUCT projekt eddigi eredményeit és következő feladatait.

A háromnapos esemény egyik fő eleme egy felkészítő workshop volt, ami a projekt keretében zajló tanárképzések megvalósítására fókuszált. A partnerek bemutatták saját terveiket, módszereiket, és megosztották egymással a helyi tapasztalataikat – ötletekkel és gyakorlatokkal támogatva egymást. A beszélgetések középpontjában olyan kérdések álltak, mint hogyan lehet a pedagógusokat hatékonyan bevonni, milyen anyagokkal dolgozunk majd, és hogyan lehet a különböző oktatási környezetekhez igazítani a képzéseket.

Ezen kívül szó esett az IHRA eszköztár lokalizálásáról, a #VéddATényeket kampány (#ProtectTheFacts) helyzetéről, és a diákoknak készülő új IWitness tanulási modulok, tananyagok állapotáról is.

A HÉTFA kollégái elsősorban a projekt értékelésében és találkozó koordinációjában játszottak szerepet, de az eseményen lehetőségünk volt bemutatni a projekt keretében eddig elvégzett kutatásunkat is – a kutatási jelentés eredményeit, amely feltérképezte, hogyan jelenik meg a holokauszt az oktatásban, illetve milyen félrevezető vagy torzított értelmezések vannak jelen a különböző partnerországokban.

A kutatási eredményeket tartalmazó teljes tanulmány a megjelenését követően elérhető lesz weboldalunkon.

További információk a DECONSTRUCT projektről ezen a linken elérhetőek.

 

Elérhető a RE-FEM projekt vállalkozónőknek szóló online tanfolyama

Elérhető a RE-FEM projekt vállalkozónőknek szóló online tanfolyama

A HÉTFA által koordinált RE-FEM projekt online tanfolyama már elérhető a projekt weboldalán. A képzés vállalkozónők, oktatók és trénerek számára készült, hogy gyakorlati tudással és hasznos eszközökkel támogassa vállalkozásaik hatékonyabb fejlesztését. A tanfolyam 5 modulból áll, amelyek 9 különböző nyelven érhetőek el (Angol, Bolgár, Finn, Magyar, Román, Szlovák, Spanyol, Svéd, Szerb). Ezen Erasmus+ projektünk célja, hogy innovatív képzései anyagokat nyújtson a női vállalkozókat képző és támogató szakembereknek (trénerek, mentorok), és rajtuk keresztül támogassa a vállalkozónőket.

Az első modul (Digitális átalakulás és digitális felkészültség) fő célja, hogy a vállalkozónők bátran és eredményesen használjanak digitális technológiákat vállalkozásuk üzemeltetése során. A modul olvasói megismerkednek a digitális marketing alapjaival, a közösségi média eredményes kezelésével, a kiberbiztonság alapvető szabályaival, valamint a mesterséges intelligencia üzleti célú alkalmazásával.

A második modul (A pénzügyi forrásokhoz és innovációhoz való hozzáférés) támogatja a résztvevőket pénzügyeik átlátásában, valamint abban, hogy sikeresen szerezzenek forrásokat vállalkozásuk fejlesztéséhez. Emellett gyakorlati eszközöket és módszereket nyújt az innováció terén annak érdekében, hogy az új ötleteik minél hatékonyabban valósuljanak meg.

A harmadik modul (Szervitizáció és innováció) bemutatja, hogyan érdemes a termékek helyett a szolgáltatásokra fókuszálni, ezzel növelve a versenyképességet. Az innováció különböző formáit is tárgyalja, és ösztönzi a kreatív gondolkodást, valamint a vállalkozás folyamatos fejlesztését.

A negyedik modul (Fenntarthatóság válság idején), támogatja a vállalkozónőket abban, hogy a gazdasági és környezeti nehézségek ellenére is fenntartható, hosszú távon működőképes stratégiákat alakítsanak ki. A modulban kiemelt szerepet kap a vállalati reziliencia, valamint a körkörös gazdaság és a kockázatkezelés témája.Megkezdődött a RE-FEM projekt vállalkozónőknek szóló online képzése

Az ötödik modul (Reziliencia, jóllét és a női vállalkozók helyzete) arról szól, milyen egyedi kihívásokkal szembesülnek a nők a vállalkozói lét során, például hogyan tudják összehangolni a családi és munkahelyi szerepeiket a társadalmi elvárások mellett. Gyakorlati módszereket kínál a mentális és érzelmi ellenállóképesség fejlesztésére, a stressz kezelésére, valamint egy kiegyensúlyozott életvitel kialakítására.

Az online kurzus moduljai ezen a linken érhetők el.

 

Elkészült a CARES projekt kutatási beszámolója a gondozási rendszerek helyzetéről az Európai Unióban

Elkészült a CARES projekt kutatási beszámolója a gondozási rendszerek helyzetéről az Európai Unióban

Elkészült a CARES (Caregivers Advancing Regulatory Environment and Skills) Erasmus+ projekt keretében az „European Outlook on Care” című kutatási beszámoló, amely rámutat, hogy a társadalom gyors ütemű elöregedése egyre fokozódó nyomást helyez a gondozási rendszerekre Magyarországon és az Európai Unió egészében egyaránt. A jelentés szerzője Koltai Luca, a HÉTFA elemzési igazgatója. A CARES projekt célja a szociális ágazatban dolgozók támogatása – egy korábbi cikkünkben olvashat a projektről részletesebben. Jelen cikkünkben az Európai Unió gondozási rendszereinek helyzetét elemző jelentés összefoglalóját mutatjuk be.

Az időskorúak, azaz a 65 éves és idősebb lakosok, aránya folyamatosan emelkedik: az EU-ban 2022-re elérte a 21,1%-ot, és előrejelzések szerint 2050-re meghaladhatja a 30%-ot. Mindezek következtében a szociális ellátórendszerek, és kimondottan a tartós ápolást-gondozást nyújtó szolgáltatások fenntarthatósága központi kérdéssé vált. A kutatási beszámoló hangsúlyozza a szociális gondozást és ápolást nyújtó infrastruktúra sürgős átalakításának szükségességét annak érdekében, hogy az megfeleljen az idősödő népesség és a gondozók változó igényeinek. Becslések szerint jelenleg az EU-ban 24 millió embernek van szüksége tartós ápolásra és gondozásra, ez a szám 2050-re várhatóan 33 millióra emelkedik majd, beleértve a bentlakásos intézményben élőket, az otthonukban gondozási szolgáltatásban részesülőket/gondozottakat, valamint azokat is, akik semmilyen formális támogatást nem kapnak. Az informális (nem hivatásos) gondozás továbbra is a rendszer egyik alappillére: körülbelül 52 millió európai nyújt rendszeres gondozási segítséget családtagjainak, rokonainak vagy barátainak, többségében nők. Ez a rendszer ugyanakkor egyre sebezhetőbbé válik az idősödő gondozók, a nemek közötti egyenlőtlenségek, valamint a rendelkezésre álló munkaerő-állományt csökkentő elvándorlási/migrációs trendek miatt.

Maguk a gondozási szektorban dolgozók is válságban vannak. Az EU-ban körülbelül 12 millió ember dolgozik gondozási területen, 90%-uk nő. Sokan közülük alacsony bérért, ideiglenes vagy be nem jelentett munkaviszonyban dolgoznak, és magas a kiégés kockázata – ezek a tényezők mind a munkavégzés minőségét, mind pedig a nyújtott gondozás színvonalát rontják. Az Európai Bizottság egyes kezdeményezései, mint például az Európai Gondozási Stratégia, az Idősödésről szóló Zöld Könyv, és a Készségfejlesztési Paktum ezekre a problémákra keres megoldást a magas színvonalú gondozáshoz való hozzáférés elősegítésével, a szakmai fejlődés támogatásával, és a nemek közötti egyenlőség szektoron belüli erősítésével. A gondozást nyújtó ellátórendszer korlátozott erőforrásokkal és egyenlőtlen hozzáféréssel küzd, különösen a vidéki térségekben. A nemzeti stratégiák jelenleg nem érik el az Európai Unió szakpolitikai keretrendszereinek ambícióit, ami rámutat az uniós ajánlásokkal és irányelvekkel való szorosabb összehangolás szükségességére.

Bár az EU-s kezdeményezések szilárd alapot nyújtanak a reformokhoz, a jelentés konklúziója, hogy az  EU tagállamoknak fokozniuk kell a nemzeti erőfeszítéseiket a gondozási infrastruktúrába történő befektetések, a gondozók támogatása, és a szolgáltatásokhoz való egyenlő és méltányos hozzáférés biztosítása érdekében. A gondozási szolgáltatások fenntarthatósága nem csupán a demográfiai változásokhoz való alkalmazkodástól függ, hanem egyaránt múlik a stratégiai, befogadó szakpolitikai döntéseken és a gondozói munka professzionalizációján.

A kutatási beszámoló teljes szövege elérhető ezen a linken keresztül, angol nyelven.

 

Elérhető a Net0Manager projekt harmadik hírlevele

Elérhető a Net0Manager projekt harmadik hírlevele

Megjelent a HÉTFA részvételével zajló Net0Manager projekt harmadik hírlevele! A Net0Manager Erasmus+ projektben, amelyet az olasz Training2000 koordinál innovatív módszerekkel segítjük a vállalkozásokat az átfogó szervezeti stratégiák kialakításában, hogy ők is hozzá tudjanak járulni a környezetkímélő és fenntartható jövőhöz. A projekt e célt elsősorban a net0menedzsment szemlélet oktatásán és alkalmazásán keresztül támogatja.

A projekt harmadik hírlevele részletesen beszámol a budapesti nemzetközi partnertalálkozó eredményeiről, bemutatja a Net0Manager képzési platformot, valamint ismerteti, miként támogatja a projekt a mikrotanúsítványok bevezetését a szakképzés területén.

A hírlevél olvasói megismerhetik a projekt legfrissebb eredményeit, valamint megismerhetik a fenntarthatóság iránt elkötelezett kis-és középvállalkozások és szakemberek számára rendelkezésre álló erőforrások részleteit.

További információk a Net0Manager projekt weboldalán érhetők el.

 

#REvaluationWeek: Podcastsorozat a PROFEEDBACK projekt tagjaival a HÉTFA társszervezésében megvalósult konferenciáról

#REvaluationWeek: Podcastsorozat a PROFEEDBACK projekt tagjaival a HÉTFA társszervezésében megvalósult konferenciáról

A 2024 decemberében Bécsben kerület megrendezésre az innovációs és kutatásfejlesztési politikák értékeléséről szóló  REvaluation Konferencia – amelynek a HÉTFA Kutatóintézet volt a társszervezője. A konferencia legfontosabb előadásai és panelbeszélgetései podcast formájában kerülnek nyilvánosságra a #REvaluationWeek során. Az európai értékelési és innovációs szakértők felvonultató konferencián a HÉTFA által vezetett Profeedback Cost Action számos tagja is előadott vagy vett részt annak panelbeszélgetéseiben. bővebben…

COOPOWER – Új Interreg projekt indult a HÉTFA részvételével

COOPOWER – Új Interreg projekt indult a HÉTFA részvételével

Áprilisban indult a COOPOWER (Strengthening cooperative employment practices for the empowerment of vulnerable youth) elnevezésű DRP0301177 számú Interreg Duna Régió projekt, melynek célja olyan helyi együttműködések kialakítása és megerősítése, amelyek a Duna régió vidéki fiataljait segítik az elhelyezkedésben, a sikeresebb munkaerőpiaci részvételben. A projekt indító találkozóját május 15-16 között rendeztük meg Budapesten.

A bolgár Center for the Study of Democracy vezetésével megvalósuló, hároméves projektben nyolc ország (Ausztria, Bulgária, Csehország, Magyarország, Románia, Szerbia, Szlovákia, Ukrajna) kilenc partnere vesz részt. A projekt során helyi és nemzetközi együttműködési hálózatok és megalapozó kutatások segítik a hat országban megvalósuló pilot tevékenységeket.

A pilotokra alapozott szakpolitikai ajánlásokkal a döntéshozók széles körét szeretnénk megszólítani, hogy olyan innovatív eszközöket ismertessünk meg velük, amelyek segíthetik a vidéki fiatalok munkanélküliségének tartós csökkentését.

A COOPOWER az Interreg Duna Régió Program támogatásával, az Európai Unió társfinanszírozásával valósul meg.

A HÉTFA vezetésével megvalósuló Profeedback projektet jó gyakorlatként emelték ki a COST (Európai Tudományos és Technológiai Együttműködés) rendezvényén

A HÉTFA vezetésével megvalósuló Profeedback projektet jó gyakorlatként emelték ki a COST (Európai Tudományos és Technológiai Együttműködés) rendezvényén

2025. május 13-án a HÉTFA Kutatóintézet munkatársai, Oborni Katalin és Szentes Anna részt vettek a brüsszeli COST Connect rendezvényen, amelynek témája a nők sikeresebb bevonása a tudományos életbe és hálózatokba, azon belül is a COST-program keretében működő kutatási együttműködésekben. Ennek részként megvitatták az ezen bevonáshoz szükséges tervek kidolgozásának és megvalósításának tapasztalatait. A rendezvényen jó gyakorlatként került bemutatásra a HÉTFA által vezetett Profeedback COST Action megközelítése, melyet Oborni Katalin szakértőnk prezentált a résztvevőknek. bővebben…

Munkatársaink részt vettek az ESIRA projekt norvégiai találkozóján

Munkatársaink részt vettek az ESIRA projekt norvégiai találkozóján

2025. május 20-22. között került megrendezésre az ESIRA (Enhancing Social Inclusion in Rural Areas) Horizont Európa projekt harmadik találkozója Kongsvingerben (Norvégia). Az eseményt a projekt norvég partnerei, az Inland Norway University of Applied Sciences (INN) és az Innlandet Megyei Önkormányzat szervezték. A HÉTFA partnerként vesz részt a projektben, amelynek célja a társadalmi bevonás támogatása a vidéki térségekben, különös tekintettel a kiszolgáltatott helyzetben lévőkre és a szociális gazdaság területére. bővebben…

Budapesten rendeztük meg a RE-FEM World Café eseménysorozat első alkalmát

Budapesten rendeztük meg a RE-FEM World Café eseménysorozat első alkalmát

2025. április 16-án rendeztük meg Budapesten a RE-FEM projekt első World Café eseményét az Egyszülős Központban. A HÉTFA által koordinált projekt innovatív képzési anyagokat nyújt a női vállalkozókat képző és támogató szakembereknek (trénerek, mentorok). A World Café programsorozat célja, hogy platformot biztosítson a női vállalkozás területén aktív szakembereknek, kutatóknak, felnőttképzéssel foglalkozó trénereknek, projektmenedzsereknek és vállalkozónőknek az eszmecserére, és szakpolitikai ajánlások megfogalmazására. bővebben…

Hogyan támogatja a CARES projekt a szociális ágazatban dolgozókat?

Hogyan támogatja a CARES projekt a szociális ágazatban dolgozókat?

A CARES (Caregivers Advancing Regulatory Environment and Skills) Erasmus + projekt célja, hogy képzési programok, online anyagok és szakpolitikai ajánlások révén támogassa a szociális munkásokat és informális gondozókat jólétük, mentális egészségük és digitális készségeik fejlesztésében. A HÉTFA partnerként vesz részt a projektben.

A projekt során szociális munkások és informális gondozók számára dolgozunk ki egy kapacitásfejlesztő programot, mely a szociális szférában dolgozók digitális készségeit, interperszonális készségeit és fenntarthatósággal kapcsolatos tudatosságát fejleszti. Az online elérhető kapacitásfejlesztő program rövid idő alatt is teljesíthető modulokból, esettanulmányokból fog összeállni. A projekt biztosít továbbá két önképzési kézikönyvet, amelyek a mentális egészség területére, a testmozgásra és kiegyensúlyozott táplálkozásra fókuszálnak.

Míg 2025-ben a kapacitásfejlesztő program tananyagának kidolgozásán van a hangsúly, a konzorcium 2026 folyamán képzéseket szervez Olaszországban, Romániában és Litvániában annak érdekében, hogy gyakorlati támogatást biztosítson a szociális gondozóknak új készségeik való életben való alkalmazásához. A projekt hatásainak szélesebb körben való elterjesztésének céljából a HÉTFA „Szakpolitikai laboratórium” elnevezésű programsorozat keretében fogja összehozni az érdekelt feleket, hogy innovatív, adaptálható szakpolitikai eszközöket tudjunk kialakítani a gondozási rendszerek javítására.

A CARES projekt legfrissebb eredményeiről honlapunkon fogunk hírt adni. Hamarosan közzétesszük a projekt keretében elvégzett kérdőíves vizsgálat eredményeit a szociális ágazatban dolgozók szakmai készségekkel és munkahelyi jóléttel kapcsolatos szükségleteiről.

Munkatársunk előadása az ESIRA projekt első szakpolitikai workshopján

Munkatársunk előadása az ESIRA projekt első szakpolitikai workshopján

2025. április 29-én került sor az ESIRA (Enhancing Social Innovation in Rural Areas) projekt első szakpolitikai workshopjára, „Breaking the Cycle of Rural Decline” címmel. A HÉTFA partnerként vesz részt a projektben, amelynek célja a társadalmi bevonás támogatása a vidéki térségekben, különös tekintettel a kiszolgáltatott helyzetben lévőkre és a szociális gazdaság területére. A workshop során az előadók megvitatták a vidéki térségeket sújtó kihívásokat és a szociális gazdaság szerepét az inkluzívabb, ellenállóbb és virágzó közösségek építésében. Az eseményen több mint 90 résztvevő gyűlt össze Európa számos országából. bővebben…

Workshopot rendeztünk “a Fiatalok Jövőjéről a vidéki térségekben” címmel Farkaslyukon

Workshopot rendeztünk “a Fiatalok Jövőjéről a vidéki térségekben” címmel Farkaslyukon

A HÉTFA az Európai Vidéki Ifjúsági Elemzőhálózat (EURYO) tagjaként és a Magyarországi Református Egyházi Segélyszervezettel együttműködve workshopot szervezett helyi fiatalokkal Farkaslyukon (Borsod vármegye). Az EURYO hálózat egy ‘Információ a Vidéki Fiatalok Jövőjéért (FYI-R)’ elnevezésű előrejelző eszközt dolgoz ki (CIG ref.18213). A workshop célja az volt, hogy a fiatalok hangját a jövőkutatás középpontjába helyezze. Ennek érdekében vidéki fiatalokkal gondolkodtunk együtt a különböző lehetséges jövőképek, azok hatásainak, valamint az ezek megvalósításához szükséges igények és erőforrások feltérképezésébe.

A „Future Youth Information for Rural areas” (FYI-R) (CIG ref.18213) a COST eszköz támogatásával az Európai Unió finanszírozásában valósul meg.

Nemzetközi konferenciát rendez a HÉTFA Budapesten a fiatalok mentális egészségéről

Nemzetközi konferenciát rendez a HÉTFA Budapesten a fiatalok mentális egészségéről

Egyre sürgetőbb kihívássá válik a fiatalok mentális jóllétének támogatása – különösen a társadalmi és gazdasági szempontból sérülékenyebb csoportok esetében. Ezekre a problémákra keres válaszokat a MEET – Mental Well-Being in Education for Disadvantaged Youth elnevezésű nemzetközi projekt, amely 2024 tavaszán indult az Interreg Duna Régió Program támogatásával. A projekt osztrák, magyar, bolgár, cseh, moldáv, román, szlovén, szlovák, bosnyák, szerb és ukrán partnerek együttműködésében valósul meg, a bécsi székhelyű Zentrum für Soziale Innovation (ZSI) vezetésével. bővebben…

Nemzetközi konferenciát rendez Budapesten a HÉTFA a PROFEEDBACK keretében

Nemzetközi konferenciát rendez Budapesten a HÉTFA a PROFEEDBACK keretében

A HÉTFA Kutatóintézet 2025. június 18–19-én nemzetközi konferenciát rendez Budapesten „A jövő alakítása: oktatási programok és szakpolitikák értékelése a közoktatásban és az ifjúság fejlesztéspolitikájában” címmel. A rendezvény a PROFEEDBACK COST Action keretein belül valósul meg, és célja, hogy a szakpolitikai értékelések megvitatásával teret adjon az ifjúságpolitikával és oktatáspolitikával foglalkozó szakemberek közötti eszmecserének, jó gyakorlatok megosztásának és szakpolitikai tanulságok közös értékelésének. bővebben…